Facsiga (Peonza)

kérem! Facsiga     (Peonza)
1980 Ft
fő anyaga:
fa
bef. méretei:
15 cm x 8,5 cm x 8 cm
súly
0.16 kg
ajánlott kor:
3+
Egy kis háttérinformáció:
A "Facsiga" egy hagyományos játék nagyon gondos újragyártásának az eredménye. A környezetvédelem szemelőtt tartásával készül, ezért újrahasznosított, vagy ha ez nem lehetséges, környezetbarát anyagokat használnak az elkészítése során. A játék fa alkatrészei újratelepített erdőkből származnak.
Története: A csiga egy régi, világszerte ismert gyerekjáték. Caton, a római államférfi úgy ajánlotta a szülőknek, mint a lehető legjobb játékot. A csigát Angliában, a XIV. században "fedezték fel" újra, mint egy egyházi szertartás kellékét. Minden parókiának saját csigája volt, és a Húshagyó keddi felvonuláson megrendezték a csigák "futtatását" a parókiák közötti utakon. Az emberek ilyenkor dalokat énekeltek, melyekből néhány egyszerűbb a mai napig fennmaradt. Ahol egy csiga abbahagyta a pörgést és megállt, a következő évben arról a helyről indították újra. A két felvonulás közötti időszakban úgy mondták, hogy most "álmodik" a csiga, innen származik az angol kifejezés, hogy "úgy alszik, mint egy csiga". Az indián gyerekek az Egyesült Államok dél-nyugati részén a csigát "balerinának" nevezték, és egy ostorszerű szíjjal pörgették.
Keleten mindenféle méretű és formájú csigákat készítettek az emberek. Bizonyos vidékeken kagylóhéjból készítették, a kiugró részek és élek lecsiszolásával. A japánok rengetegféle modern csigát készítettek, mint például a "szülő csiga", amiről a rajta lévő kicsi csigák leválnak, amikor a nagy forogni kezd. Ehhez hasonlók más országokban is találhatóak. Bizonyos afrikai országokban a csiga üreges, és fütyülő vagy zümmögő hangot hallat pörgés közben.
A doboz tartalma: Egy facsiga ( fém heggyel) és egy zsineg.
Csiga magassága 11 cm, a zsineg hossza 90 cm.
A játék menete: A csigát megtámasztjuk a hüvelykujjunkkal, egészen a hegyénél, a mutatóujjunkkal pedig a tetejét. Így tartjuk szilárdan, miközben a csiga hegye a földön áll, majd megrántjuk a zsineget, hogy forgásba hozzuk. Kis gyakorlással hatalmas fejlődést érhetünk el!A csiga "természetes" játék, melynek egyszerû tánca megmagyarázhatatlanul erős örömet okoz szemlélőjének, ezért nem lehet megunni. Ezenkívül számtalan különböző feladatot is végrehajthatunk vele. Például fölvehetjük a földről, miközben forog. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a földre helyezzük kézhátunkat, oly módon, hogy a pörgő csiga két ujjunk közé essen, majd végigvezetjük ujjaink tövéig, végül egy gyors mozdulattal a tenyerünkre "lapátoljuk", ahol tovább forog. Átvehetjük még egyik kezünkből, a másikba, letehetjük egy asztalra stb.
Futtatás. A csigák ostorozásához érezni kell a forgásukat, egy szíj vagy zsineg (kétrét hajtott) segítségével, szinte a végtelenségig pörgethetők. Ugyanezzel a módszerrel lehet őket elmozdítani, ez a versenyeken elengedhetetlen követelmény, ahol a csigák futtatása nagyon mulatságosan néz ki, különösen akkor, ha nem irányítják ügyesen, és a csigák egymás útjába kerülve, "balesetet" okoznak, ezzel egy kis megtorpanásra kényszerítve magukat.
Nem egyszerű feladat a facsigával űzhető rengeteg játék közül csupán néhányat kiemelni és ajánlani.
Lássuk talán a "körjátékot". Ezt a változatot már az ókor óta ismerik, és gyakorlatilag az egész világon elterjedt. A játékosok száma nincs korlátozva, és minden résztvevő több csigával is játszhat, ha egyébként túl sűrűn, gyorsan cserélődnének. Kezdetnek rajzoljunk egy kb. egy méter átmérőjű kört a földre, majd döntsük el sorshúzással a játékosok sorrendjét. Az első játékos megpörgeti a facsigáját a kör belsejében, a második ugyanezt teszi, de úgy, hogy a csigájával megpróbálja eltalálni az ellenfelét, és kilökni azt a körből. Amikor már minden résztvevő megpörgette a csigáját, az első játékos gyorsan visszaszerzi a sajátját, forgásba hozza, és megpróbálja vele kilökni a körből a többiekét. Más esetben (ettől kezdve ez az első játékosra is vonatkozik), ha egy játékos csigája elhagyja a kört, az kiesik a játékból, és zálogot kell adnia (előzetes megállapodás szerint).
Az a játékos, akinek a csigája a körön belül marad, folytathatja a játszmát.
A következő játék a "számok". Mint az előzőben, itt is egy elég nagy kör felrajzolásával kezdjük, amiben a csigáikat pörgetik a játékosok. Ezenkívül kell húznunk egy másik kört is az első köré. A két kör közötti részt osszuk tíz különböző nagyságú részre, majd rendeljünk hozzá értékeket. A legkisebb szektor 10 pontot ér, és ahogy méretük növekszik, úgy csökken az értékük, így jutunk el a legnagyobbig, ami csupán egy pontot ér. A játékosok egyszerűen csak megpörgetik a csigáikat az első kör belsejében, majd feljegyzik annak a mezőnek az értékét, melyhez a legközelebb állt meg. Ha egy csiga az egyik mező belsejében áll meg, pontszáma a mező értékének kétszerese lesz. Ha viszont a csiga a külső körön kívül áll meg, a játékos meglévő pontjaiból annyit kell levonni, amennyi a legközelebb lévő mező értéke.
Jó szórakozást kívánunk!